Remy Nilson och Håkan Lundstedt gästar MDA

Det finns en väldig kraft i att framgångsrika ledare delar med sig av sina erfarenheter och reflektioner. Vid en strategidag på MDA fick deltagarna lyssna till Remy Nilson och Håkan Lundstedt som generöst delade med sig av både misstag och framgångsrecept ur sina egna karriärer.

Remy och Håkan har olika bakgrund, profil och framtoning, men en gemensam bild av vad som krävs i framgångsrikt byggande av organisationer och affärer – nämligen att sätta kunden främst, bygga en stark värdegrund och vision i organisationen samt förstå att det är människor som utvecklar företag.

Vid den senaste MDA-träffen fick deltagarna lyssna till Remy och Håkan som generöst delade med sig av både misstag och framgångsrecept ur sina egna karriärer. Det skapade ett öppet klimat för diskussion och frågor bland både deltagare, gäster och programledning. Och det är så vi tillsammans kan skapa ny kunskap genom att kombinera perspektiven från idrotten, näringslivet och akademin.

Vi märker också hur intresserade alla våra gäster från näringslivet är att få ta del av de erfarenheter våra deltagare har. Det blir ett stort ömsesidigt utbyte.

Remy Nilson är VD på ATG som enligt honom är ”ett annorlunda företag med ett särskilt uppdrag”, han beskrev den strategiska resan från att hästar introducerades i Tipsextra på 70-talet till hur teknologi- och medieutvecklingen och krav på upplevelser skapat dagens starka marknadsposition.

Några av Remys erfarenheter:
•    När produkterna är lika så blir den personliga insatsen allt viktigare, liksom att förutsättningarna finns för att      kontinuerligt utveckla individerna
•    Det behövs fler kvinnlig ledare – det kvinnliga ledarskapet är oerhört stödjande och positivt, men de är få,      precis som inom idrotten
•    Motivera de bästa till att stötta de sämre, då uppstår ny kraft (precis som i idrotten)
•    Som ny chef på ett företag, använd de första 100 dagarna till att förstå hur företaget mår och ha stor      respekt för själen som finns i företaget. Stressa inte fram en ny strategi utan denna kunskap

Håkan Lundstedt är VD för Mekonomen och han berättade om Mekonomens snabba utveckling de senaste åren, en resa som bara börjat.

Några av framgångsrecepten som Håkan nämnde var:
•    Våga tänka nytt! Men se det som ”förbättringsprocesser” och inte ”förändringsprocesser”
•    Vid förändring är det mycket viktigt att få med alla medarbetare, lägg tid på att förankra och skapa förståelse      - när medarbetarna är motiverande ökar engagemanget och resultatet
•    Slarva aldrig med återkoppling/belöning på bra arbete
•    Visa ett synligt och delaktigt ledarskap – det skapar tydlighet och trygghet vart ni är på väg