Klubb- och Sportchefsutbildningen (KSU) i full gång

Den andra modulen har inriktningen “Styra och mäta verksamheten”. Under två intensiva dagar gnuggades deltagarna bl a i ekonomistyrning och i grundläggande juridik. Deltagarna fortsatte också driva sina företag i affärssimuleringsverktyget Simbiz.

Under två intensiva dagar gnuggades deltagarna bl a i ekonomistyrning av Gustav Vadenbring med kollegor från Deloitte Sports Business Group samt i grundläggande juridik av Johan Hammarberg och Anna Lindstedt Coates från Lindahl Advokatfirma. Deltagarna fortsatte också driva sina företag i affärssimuleringsverktyget Simbiz.

Deloitte som är ett av världens ledande revisions- och konsultföretag, har nyligen etablerat Deloitte Sports Business Group i Sverige med syfte att bistå idrottsrelaterade verksamheter med sina tjänster. Gustav Vadenbring, Erik Gozzi och Måns Nordblad från Deloitte gav en god inblick i de primära förutsättningarna som krävs för att effektivt styra och mäta en verksamhet; med hjälp av styrning och budgetering, tydliga rollbeskrivningar och ramverk, budget och verksamhetsplaner, likviditetsprognoser och andra hjälpmedel. Deltagarna fick därtill en inblick i grundläggande redovisning och skatterelaterade frågeställningar inom idrotten.

Deloitte presenterade också delar ur sin rapport ”Football Money League” som beskriver ekonomin för Europas största fotbollsklubbar. Som motvikt diskuterades hur den svenska idrottsmodellens förutsättningar skiljer sig, men hur idrottsklubbar/-organisationer måste förstärka kompetenser, organisation och ekonomiska styrning utifrån den utveckling som nu sker.

De juridiska frågorna blir allt viktigare i idrottens vardag. Anna Lindstedt Coates och Johan Hammarberg från advokatfirman Lindahl gav en bra grund för att bättre förstå hur de juridiska frågorna ska hanteras i en idrottsklubb/-organisation, med fokus på

- Bolagsformer (särskilt med betoning på ideella/ekonomiska föreningar kontra aktiebolag)
- Styrelseansvar
- Avtalsrätt
- Avtalsförhandlingar/förhandlingsteknik
- Immaterialrätt (varumärken, marknadsföring, sponsring mm inom idrotten)

Bilder från modulen