”CSR i klubbarnas affärsplan”

Cruyff Institutets femte och sista modul i SEF-Affärsutbildningen fokuserade på ”CSR i klubbarnas affärsplan”, CSR (Corporate Social Responsibility) är ett verktyg för att sträva mot hållbarhet. Deltagarna träffade bla Liverpool FC Foundation och CSR Sweden.

SEF (Svensk Elitfotboll) inledde första dagen med att prata om deras utmaningar och roll gentemot klubbarna i CSR och samhällsfrågor. Marianne Bogle, VD CSR Sweden, pratade om kopplingen till företag och benade ut begreppen CSR och hållbarhet.

Det internationella perspektivet stod Liverpool FC Foundation för som berättade om deras erfarenheter och hur de arbetar. Liverpool FC Foundation började med att locka ungdomar bort från gatan genom fotbollen, och idag 20 år senare har de många framgångsrika program som men hjälp av fotbollen och klubbens starka varumärke skapar stor samhällsnytta både i Liverpool och internationellt.

Vidare fick deltagarna lyssna på liknande nationella initiativ från klubbar som Elfsborg – Vi tillsammans, Östersund FK – Bokcirkeln, Malmö FF – MFF i samhället och GIF Sundsvall – Back 2 Basic.

Den senare delen av modulen knöt ihop begreppet CSR med klubbarnas affärsplan och vilken strategi och olika modeller klubbarna kan ta hjälp av.

Janne_SEF
Janne Karlsson, SEF

CSRSweden
Marianne Bogle, CSR Sweden

gruppen

Liverpool
Jimmy McGinn och David McParland, Liverpool FC Foundation

Liverpool_1

Grupparbete